- Home
- Bouwmanagement en Vastgoedmanagement
- Projecten en actualiteiten
- Van update tot transformatie: Hoe Wegter Brands verduurzaamde en vernieuwde
Van update tot transformatie: Hoe Wegter Brands verduurzaamde en vernieuwde
Wat begon als een interne verbouwing en update van de installatietechniek, eindigde in een complete renovatie en verduurzaming.
Wat begon als een interne verbouwing en update van de installatietechniek, eindigde in een complete renovatie en verduurzaming. Marco Felix, adviseur voor SBM bouw- en vastgoedmanagers, bezocht het familiebedrijf Wegter Brands om hun wensen en behoeften in kaart te brengen. Al snel bleek dat er meer aan de hand was dan alleen het werkklimaat. Uit dat gesprek bleek dat er meer niet voldeed aan de wensen, dan alleen het werkklimaat. Er moest iets gebeuren!
Planvorming
Marco sprak met zowel het personeel als de directie om te begrijpen wat er speelde, wat ze nodig hadden om hun werk goed te kunnen doen en hoe ze in de toekomst wilden werken. Er is input gevraagd op onder andere de volgende onderwerpen: bereikbaarheid, comfort, flexibiliteit, interne werkwijze, samenstelling van teams, duurzaamheid, veiligheid en voorzieningen. Deze informatie vormde de basis voor het programma van eisen. Een van de veranderingen was de verhuizing van de showroom naar de begane grond en de kantoren naar de eerste verdieping. Vervolgens werd een kostenraming opgesteld. SBM verzorgde het bouwkundige deel, terwijl Bordewijk de Adviseurs de installaties raamde. Bordewijk de Adviseurs was vanaf het begin nauw betrokken bij dit project.
Het proces
Na goedkeuring van de plannen, begon de selectie van de juiste partijen. Bouwbedrijf Ten Vregelaar bv uit Delden werd ingeschakeld voor het exterieur en voor het interieur werd interieurbouwer Vense Projecten bv gecontracteerd. De familie wilde aanvankelijk de inrichting zelf vormgeven, maar het project werd groter dan verwacht, daarom werd besloten een interieurarchitect in te schakelen. Na een selectieprocedure werd gekozen voor Studio Groen+Schild uit Deventer.
Ontwerpproces
Studio Groen+Schild kwam met het voorstel om de bestaande entree te verplaatsen naar het midden van het gebouw, op die manier wordt de bezoeker ontvangen in de centrale vide. Door het toevoegen van een uitwaaierende en uitnodigende trap, werd de entree op een relatief eenvoudige wijze getransformeerd. Meerdere uitgangspunten werden geformuleerd en nagestreefd, allen passend bij de identiteit van Wegter. Zo raakte Studio Groen+Schild geïnspireerd door het productieproces van porselein en aardewerk. De Natuurlijke tinten van klei, kalk, leem en terracotta dienen als blank canvas zodat elk product uit het assortiment van Wegter optimaal opvalt.
Dat de medewerkers binnen het bedrijf centraal staan en het een ware Wegter-familie is, was al voelbaar maar is door het ontwerp ook visueel geworden. Niet alleen werd dit zichtbaar door het vele groen en het gevarieerd aanbod aan werkplekken. De finishing touch is zichtbaar middels grafische uitingen op de glazen deuren. Dit zijn de talentvolle schetsen van de 12- jarige Elise, dochter van een Wegter-medewerker aan wie een podium is gegeven.
Mooier en mooier
Gaandeweg werd het mooier en mooier en kwamen er meer wensen naar voren. Dit vereiste een zorgvuldige balans tussen planning en budget en enthousiasme koesteren. De interieurarchitect speelde hier slim op in door de bestaande inventaris her te gebruiken voor de inrichting van de showroom. Meubels werden aangepast en opgefrist met nieuwe stoffen, bladen of een likje verf, wat de kosten enigszins beperkte en circulariteit bevorderde.
De aandacht voor lucht, licht, geluid, warmte en koude heeft bij alle beslissingen vooropgestaan met als resultaat een comfortabele en prettige werkruimte waar iedereen zijn/haar eigen plek kan vinden.
Belangrijke bedrijfsverandering
Parallel aan de verbouwing vond ook een belangrijke bedrijfsverandering plaats: de zoon van de familie nam het bedrijf over. Dit zorgde voor een nieuwe dynamiek en extra uitdagingen bij de besluitvorming. Marco begeleidde de familie gedurende het hele proces, van vraagstelling tot selectieprocedure en van financiering tot kostenbewaking.
Verduurzamen
Naast de verbouwing wilde Wegter Brands ook verduurzamen. Het gebouw werd gasloos en volledig elektrisch. Na een eerdere plaatsing van warmtepompen voor het magazijn, bleek het gecontracteerd vermogen van de stroomaansluiting in de winter te laag. Vanwege netcongestie kon Wegter Brands het gecontracteerd vermogen niet ophogen en geen stroom terugleveren aan het net waardoor slechts 384 van de geplande 1200 zonnepanen zijn geïnstalleerd. In het najaar wordt een accu geplaatst om energiepieken op te vangen en de zonnestroom op te slaan en optimaal te benutten.
Onderhouden
Dankzij de renovatie en verduurzaming beschikt Wegter Brands nu over een modern, duurzaam en toekomstbestendig pand met showroom. BWE Adviseurs gebouwbeheer is ingeschakeld voor een meerjarenonderhoudsplanning (MJOP) om ervoor te zorgen dat het onderhoud tijdig wordt uitgevoerd, zodat het pand nog jaren mee kan.
En nu?
Het pand is inmiddels opgeleverd en alle partijen zijn zeer tevreden. Het gebouw voldoet aan de eisen van nu, de toekomst en nog belangrijker aan veel wensen van zowel de directie als het personeel. Iedereen werkt nu in een omgeving waaraan zij zelf hebben bijgedragen. Samen creëerden zij, samen met alle betrokkenen, huisvesting van waarde.
Architect: Studio Groen+Schild
Installateur: Kimenai Installatiebeheer BV
Afbouw en interieur: Vense projecten BV
Exterieur: Bouwbedrijf Ten Vregelaar BV
Projectbegeleiding en directievoering: SBM Bouw- en vastgoedmanagers
Installatieadviseur E&W: Bordewijk de Adviseurs
Opstellen MJOP: BWE Adviseurs Gebouwbeheer
